З 24 лютого 2022 року в Україні введено воєнний стан.
Особливості воєнного стану встановлюються Законом України №389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» (поточна редакція від 21 березня 2022).
🏛 Під час дії воєнного стану органи місцевого самоврядування можуть припинити свою діяльність. Замість них утворюються нові тимчасові державні органи – військові адміністрації.

Який порядок утворення військових адміністрацій?
Рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президентом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування.
Згідно з Указом Президента України «Про утворення військових адміністрацій» від 24 лютого 2022р. – обласні, районні і Київська міська державні адміністрації та голови цих адміністрацій набули статусу відповідних військових адміністрацій та начальників цих військових адміністрацій.
Військові адміністрації також можуть бути утворені в населених пунктах, де відповідні ради та/або їхні виконавчі органи не здійснюють свої повноваження, у тому числі внаслідок фактичного саморозпуску або самоусунення, або їх фактичного невиконання чи припинення своїх повноважень. У цьому випадку військові адміністрації населених пунктів формуються з військовослужбовців, представників військових формувань, правоохоронних органів, служби цивільного захисту та ін.
// Військові адміністрації не тотожні військово-цивільним адміністраціям. Останні утворені в районах проведення антитерористичної операції на підставі Закону України №141-VIII «Про військово-цивільні адміністрації»
Які органи місцевого самоврядування перетворились на військові адміністрації в Україні?
На даний час в Україні утворені і діють такі військові адміністрації:
- обласні військові адміністрації (на базі обласних держадміністрацій) – у всіх областях України;
- Київська міська військова адміністрація (на базі КМДА);
- всі районні військові адміністрації (на базі районних держадміністрацій).
// На даний час в Україні утворена тільки одна міська військова адміністрація – Київська (КМВА)
Які повноваження мають військові адміністрації?
Військові адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, законами України “Про оборону України”, “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, Законом «Про правовий режим воєнного стану» та іншими нормативно-правовими актами. Військові адміністрації здійснюють свої повноваження в тому ж порядку, як і органи місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених Законом №389-VIII «Про правовий режим воєнного стану».
🏛 Ми зібрали повноваження нових тимчасових державних органів, що стосуються учасників будівництва. Військові адміністрації здійснюють:
- залучення на договірних засадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності до участі в комплексному соціально-економічному розвитку населених пунктів, координації цієї роботи на відповідній території;
- розміщення на договірних засадах замовлень на виробництво продукції, виконання робіт (послуг), необхідних для територіальної громади, на підприємствах, в установах та організаціях;
- залучення на договірних засадах коштів підприємств, установ та організацій, розташованих на відповідній території, та коштів населення, а також бюджетних коштів на будівництво, розширення, ремонт і утримання на пайових засадах об’єктів соціальної і виробничої інфраструктури та на заходи щодо охорони навколишнього природного середовища;
- управління об’єктами житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв’язку, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та експлуатації;
- здійснення управління майном, яке перебуває у комунальній власності відповідної територіальної громади (крім вирішення питань відчуження, у тому числі і шляхом приватизації комунального майна та надання комунального майна в оренду на строк понад один рік);
- надання допомоги власникам квартир (будинків) в їх відбудові у разі пошкодження в результаті проведення бойових дій,
- організації за рахунок власних коштів і на пайових засадах будівництва, реконструкції і ремонту об’єктів комунального господарства та соціального призначення, житлових будинків, а також шляхів місцевого значення;
- виконання або делегування на конкурсній основі генеральній будівельній організації (підрядній організації) функцій замовника на будівництво, реконструкцію і ремонт житла, інших об’єктів соціальної та виробничої інфраструктури комунальної власності;
- надання відповідно до закону містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок;
- вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (крім вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад один рік);
- вирішення відповідно до закону питань про надання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів місцевого значення строком не більше одного року, а також про скасування такого дозволу;
- прийняття у межах, визначених законом, рішень з питань захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, боротьби зі стихійним лихом;
- забезпечення централізованого тимчасового зберігання архівних документів;
- забезпечення в умовах воєнного стану реалізації державних гарантій, визначених законами України.
!!! Ми звернули увагу, що повноваження військових адміністрацій у сфері будівництва мають певні обмеження. Це означає, що на час дії воєнного стану на територіях поширення повноважень військових адміністрацій фактично заблоковано:
- відчуження комунального майна, у тому числі шляхом приватизації;
- надання комунального майна в оренду на строк понад один рік;
- відчуження земельних ділянок з комунальної власності;
- надання земельних ділянок комунальної власності в оренду на строк понад один рік.
Більше про військові адміністрації – в Законі України №389-VIII «Про правовий режим воєнного стану».