Єдина державна електронна система у сфері будівництва (ЄДЕССБ) функціонує з грудня 2022 року.
Нагадаємо що складовими ЄДЕССБ є:
- реєстр будівельної діяльності;
- електронний кабінету користувача електронної системи (далі – електронний кабінет);
- портал електронної системи;
- «архівна складова реєстру ДАБІ» (документи, створені до 06.07.2020 р.).
І на зараз, коли ЄДЕССБ стабільно розвивається у функціоналі, інструментарії та додаткових сервісів, ми задалися питанням судової практики що безпосередньо, або дотично пов’язані з темою цифровізації послуг що надаються учасникам будівництва.
Ось деякі з них:
Постанова КАС ВС від 04 жовтня 2023 року у справі №160/764/22
❖ про технічну помилку, яка не може змінювати суть рішення щодо видання дозволу
Алгоритм дій користувача електронної системи призначений саме для виправлення технічних помилок (описок, друкарських, граматичних, арифметичних помилок) у відомостях електронної системи, який не може змінювати зміст, прийнятого раніше документа дозвільного характеру по суті із статусу – «надати дозвіл на виконання будівельних робіт» на протилежне – «відмовити у видачі дозволу на виконання будівельних робіт», визначений законодавчо (п.116-119 ПКМУ №681)
Ситуація, коли суб’єкт владних повноважень надав дозвіл на виконання будівельних робіт за заявою та офіційно повідомив про це відповідного суб’єкта, а згодом визнав, що такий дозвіл наданий внаслідок допущення «технічної помилки» та прийняв рішення, яким змінив прийняте рішення на протилежне, без належного обґрунтування підстав для цього, а також не у спосіб, визначений законодавством для анулювання дозволу на виконання будівельних робіт з використанням Реєстру будівельної діяльності, є грубим порушенням принципу «належного урядування».
Постанова ВС від 24 жовтня 2023 року у справі № 420/11131/22
❖ щодо внесення дозвільних документів до Реєстру: реєстрація та блокування електронних документів.
У цій справі Верховний Суд сформулював правовий висновок, відповідно до якого у разі подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт в електронній формі через електронний кабінет або іншу державну інформаційну систему, відомості, які містяться у такому повідомленні, включаються до Реєстру будівельної діяльності автоматично з присвоєнням реєстраційного номера та оприлюднюються на Порталі електронної системи; процедура автоматичного блокування можливості подання/внесення електронного документа або відомостей до Реєстру будівельної діяльності електронної системи передбачена лише стосовно електронних документів, що відносяться до критичного рівня ризику.
❖ Суд визнав бездіяльність органу владних повноважень протиправною та зобов’язав внести декларацію до Реєстру будівельної діяльності (справа №540/2671/21)
Замовником було здійснено запит до Управління ДАБК та отримано відповідь, в якій зазначено про те, що декларація анульована та відсутня в електронному реєстрі будівельної діяльності,що як наслідок вказує на відсутність у замовника правових підстав для здійснення будівництва. Даний лист-відповідь став підставою для звернення позивачів до суду з позовом.
Судом при розгляді справи встановлено, станом на час розгляду справи в ЄДЕССБ відсутні відомості щодо анулювання та скасування спірної декларації, інформації про проведення контрольних заходів, та відсутні взагалі відомості про вказану декларацію в Реєстрі, у зв`язку з чим суд дійшов висновку про встановлений факт порушення органом владних повноважень прав суб`єкта містобудування зокрема право на продовження здійснення будівельних робіт по об`єкту будівництва за декларацією від 20.07.2015р.
Вказано на те, що оскільки спірна декларація наявна в паперовому вигляді, але її не внесено до Реєстру, що свідчить про допущення Управлінням ДАБК протиправної бездіяльності, яка полягає у не вчиненні з часу звернення позивачів (з червня 2021р.) жодних дій по усуненню порушення положень законодавства..
Виходячи з того, що на час розгляду діє Єдина державна електронна система у сфері будівництва, що складається зокрема із Реєстру будівельної діяльності, невідємною архівною складовою частиною якого є єдиний реєстр декларативних та дозвільних документів що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, суд зобов’язав розглянути питання про внесення спірної декларації до Реєстру. Проте суд відмовив у задоволенні вимоги щодо внесення інформації про перейменовану адресу об’єкта, оскільки така адреса не зазначена в самій декларації.
І на останок.
Постанова ВС від 01 серпня 2023 року у справі №380/17220/21
Внесення інформації про присвоєння адреси до Реєстру будівельної діяльності, та відповідні повноваження органу владних повноважень з присвоєння адреси, є невід’ємною частиною процесу присвоєння адреси, що передбачені п.8 Порядку присвоєння адрес об’єктам будівництва, об’єктам нерухомого майна № 690, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 690 від 07.07.2021 року і адреса вважається присвоєною після внесення до Реєстру будівельної діяльності інформації про її присвоєння.
Примітка: Допис містить короткий огляд деяких судових рішень, де викладено лише основний висновок щодо правового питання, яке виникло у справі. Для правильного розуміння висловленої в судовому рішенні правової позиції необхідно ознайомитися з його повним текстом, розміщеним у Єдиному державному реєстрі судових рішень